Lees meer over de ervaring Alligator Plastics uit Eindhoven.

“De marketingafdeling ging van één fte naar één dag in de week een deelmarketeer, en met succes.”

Bart van Tiggelen begon in 2020 aan zijn nieuwe avontuur als Sales- en Marketingmanager bij Alligator Plastics. Zijn uitdaging was duidelijk; Alligator Plastics opnieuw positioneren en duidelijk maken aan de buitenwereld op welke momenten Alligator de juiste partner is. Om daar invulling aan te geven koos hij onder andere voor de inzet van een deelmarketeer.

Eerste stap: rebranding

‘Met een duidelijk doel voor ogen startte ik met het analyseren van de markt en schreef ik met mijn team een nieuwe propositie voor Alligator Plastics. De nog “schetsmatige” uitwerking had een goed verhaal nodig met professionele vormgeving en zo ben ik in gesprek geraakt met Arjan van RVS Marketing. Rebranding van de organisatie was de eerste stap in de nieuwe richting.’

Van 40 naar 8 uur

‘Door het rebrandingstraject ontstond de vraag naar een goed marketingorgaan. De laatste jaren heeft Alligator altijd een marketeer in loondienst gehad, maar het bleek lastig het vak marketing te borgen in een technisch bedrijf. Als marketeer moet je echt je plek claimen en laten zien dat jouw activiteiten net zo belangrijk zijn als die van sales of zelfs productie. Om de afdelingen en organisatie een impuls te geven, die effectief invulling geeft aan de nieuwe propositie, besloot ik de teams opnieuw in te delen. De marketingafdeling ging van één fte naar één dag in de week. We kozen voor een deelmarketeer. Marketing werd direct belangrijker, want naast de senioriteit van Ilona (onze deelmarketeer) wordt een externe veelal meer op waarde geschat.’

“Leer te denken in output. De waardevermeerdering van je team is niet in geld uit te drukken.”

Meer winst door uren inkopen

‘Waarom een deelmarketeer? Enerzijds hadden we niet voldoende werk, anderzijds heb je behoefte aan één persoon met de kennis van drie. Als Ilona vastloopt of iets niet weet spart of checkt zij dit bij haar collega’s. Door de achterban van RVS Marketing houdt ze haar kennisniveau op peil en kan ze sparren met gelijkgestemden. Zo versterken de deelmarketeers van RVS Marketing elkaar. Een externe inhuren lijkt misschien duurder, maar wanneer de waarde per uur stijgt ben je toch goedkoper uit. Als je als bedrijf in output leert denken zet je ieder teamlid in zijn verantwoordelijkheid, en stijgt uiteindelijk de waarde van de keten.

Echt onderdeel van het team

Pallet aan talenten

‘Ilona is echt lid van ons team en is onze regisseur op het gebied van content. Samen met haar sparren we over de onderwerpen, bepalen we wat de organisatie nodig heeft en stellen we een soort jaarboek op voor de contentkalender. Dit geeft ons rust, want zij heeft de regie in handen. Het is dus veel meer dan hand- en spandiensten. Een bijkomend voordeel is dat, wanneer we een specifieke vraag hebben, er een andere specialist met expertise naar voren wordt geschoven. Zo komt nu Sandy in beeld die voor ons een ander project gaat starten naast de deelmarketeer.’

Vier keer per jaar een kritische blik

‘Naast de inzet van Ilona als deelmarketeer zitten we ook vier keer per jaar met RVS Marketing samen om de thermometer in de organisatie te steken. Dit is een onderdeel van de deelmarketeerrol. Het is prettig om samen met een externe partij kritisch te kijken naar de marketingstrategie van Alligator Plastics en de ontwikkelingen in de markt. Zo voorkomen we dat we ons blind staren en zorgen we ervoor dat we voorop (blijven) lopen in de markt.’

“Je huurt één persoon in met de kennis van drie, want ook de andere marketeers van RVS worden gevraagd mee te denken.”

Bij twijfel, doen!

‘In het begin dachten we aan 6 maanden power om daarna zelf iemand te werven voor de functie. Echter moet ik er nu (nog) niet aan denken om drie dagen in de week zelf iemand aan te sturen en aan het werk te houden. Een deelmarketeer werkt gewoon. Twijfel je of een deelmarketeer wel werkt? Niet doen! Externen krijgen meer ontzag, je krijgt een palet aan talenten én ze zijn echt een lid van het team. Dit laatste moet je er natuurlijk wel zelf van maken.’

“Het is prettig om samen met een externe partij kritisch te kijken naar de marketingstrategie van Alligator Plastics en de ontwikkelingen in de markt.”